НАЗАД

РІДНА МОВА

Спитай себе, дитино, хто ти є,

І в серці обізветься рідна мова;

І в голосі яснім ім’я твоє

Просяє, наче зірка світанкова.

З родинного гнізда, немов пташа,

Ти полетиш, де світу далечизна,

Та в рідній мові буде вся душа

І вся твоя дорога, вся Вітчизна.

У просторах, яким немає меж,

Не згубишся, як на вітрах полова.

Моря перелетиш і не впадеш,

Допоки буде в серці рідна мова.

Д. Павличко

Теми уроків

№ п/п Зміст навчального матеріалу
ВСТУП (1 год.)
1 Вступ. Художній твір як явище мистецтва, новий і реальний світ, створений письменником. Його особливість і значення. Функції мистецтва.
ІЗ ПІСЕННИХ СКАРБІВ (4 год.)
2 Суспільно-побутові пісні« Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою», «Гомін, гомін по діброві», «Ой у степу криниченька» Висловлювання відомих людей про українські народні пісні. Їхнє ідейно-художнє багатство. ТЛ: суспільно-побутові пісні.
3 Жанрово-тематичне розмаїття пісень (суспільно-побутові: козацькі, чумацькі, кріпацькі, солдатські, бурлацькі, заробітчанські тощо). Трагічний і героїчний пафоси козацьких і чумацьких пісень. ТЛ: пафос твору.
4 Коломийки «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» – «перли розсипаного намиста». Особливість жанру і його життєвість. Побудова, ритм коломийок. Життєствердний, гумористичний пафос. ТЛ: коломийки.
5 Розвиток мовлення №1. Написання твору-роздуму на одну із тем: «У піснях – історія мого народу», «Пісня – душа народу», «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине…», «Народна пісня – злеет душі людської». (письмово).
6 Література рідного краю №1. Пісенне багатство рідного краю.
ПРО МИНУЛІ ЧАСИ (23 год.)
7 Іван ФРАНКО. «Захар Беркут» Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість.
8 Іван ФРАНКО. «Захар Беркут»(скорочено). Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників. ТЛ: історична повість.
9 Іван ФРАНКО. «Захар Беркут» Патріотична ідея (головна думка) у творі, її зв'язок із розгортанням сюжету. Образи Захара Беркута, Максима, Мирослави.
10 Іван ФРАНКО. «Захар Беркут» Порівняльна характеристика Захара Беркута і Тугара Вовка.
11 Іван ФРАНКО. «Захар Беркут» Художні засоби, особливості мови повісті.
12 Тарас ШЕВЧЕНКО. Повторення життєпису поета. «Мені тринадцятий минало…» Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі.
13 Тарас ШЕВЧЕНКО. «Тополя» Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності. ТЛ: балада, метаморфози.
14 Тарас ШЕВЧЕНКО. «Як умру, то поховайте…»–твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, віра в нього. ТЛ: ідея.
15 Контрольна робота №1. «Із пісенних скарбів», «Про минулі часи: творчість І.Франка, Т. Шевченка». Розгорнуті відповіді на запитання.
16 Андрій ЧАЙКОВСЬКИЙ.«За сестрою» Коротко про митця. Відтворення історичних подій із позицій гуманізму. ТЛ: героїко-романтична повість.
17 Андрій ЧАЙКОВСЬКИЙ.«За сестрою» Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті. ТЛ: композиція.
18 Андрій ЧАЙКОВСЬКИЙ.«За сестрою» Використання фольклорних мотивів, засобів (зокрема прийому гіперболізації). ТЛ: романтичний герой,
19 Андрій ЧАЙКОВСЬКИЙ.«За сестрою» Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків.
20 Позакласне читання №1. В. МАЛИК. «Фірман султана» (2 книга тетралогії «Таємний посол»). Історико-пригодницький роман «Таємний посол». Розповідь про легендарне козацтво та українського д’Артаньяна в умовах боротьби українського народу з турецькими і татарськими загарбниками.
21 Михайло СТЕЛЬМАХ. «Гуси-лебеді летять…» Коротко про митця. Його поетичне сприймання світу. Автобіографічна повість про дитинство. ТЛ: автобіографічний твір.
22 Михайло СТЕЛЬМАХ. «Гуси-лебеді летять…» Єдність світу природи і світу дитячої душі (у вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях).
23 Михайло СТЕЛЬМАХ. «Гуси-лебеді летять…» Звичаї, традиції українців.
24 Михайло СТЕЛЬМАХ. «Гуси-лебеді летять…» Образи гусей-лебедів,чутливого до краси хлопчика Михайлика.
25 Розвиток мовлення №2. Переказ одного з улюблених епізодів повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять». (усно).
26 Григір ТЮТЮННИК. «Климко» Цікавий епізод із дитинства письменника.
27 Григір ТЮТЮННИК. «Климко» Тема воєнного лихоліття в повісті. Автобіографічна основа твору.
28 Григір ТЮТЮННИК. «Климко» Ідея самопожертви. Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних.
29 Григір ТЮТЮННИК. «Климко» Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь). ТЛ: художня деталь.
30 Позакласне читання №2.Леся ДЕМСЬКА. «У ніч Святого Миколая».
31 Контрольна робота №3. «Творчість А.Чайковського, М. Стельмаха, Гр. Тютюнника» Контрольний письмовий твір на одну із тем: «Павлусь – відважний лицар і герой» (за повістю А.Чайковського «За сестрою»); «Шанобливе ставлення до природи у повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»; «Морально-етичні уроки доброти у повісті Гр.Тютюнника «Климко».
32 Література рідного краю №2. Надія Гуменюк «Манюня і Марципан»
«ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ – ЛЮДИНА?» (15 год.)
33 Олекса СТОРОЖЕНКО. «Скарб» Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Оповідання «Скарб», морально-етичні проблеми твору.
34 Олекса СТОРОЖЕНКО. «Скарб» Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання. ТЛ: поглиблення поняття про гумор.
35 Богдан ЛЕПКИЙ. «Мишка (Казка для дітей, для малих і великих)» Твір, написаний спеціально для дітей. Актуальні морально-етичні питання в ньому, проблема збереження загально-людських цінностей. Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі.
36 Ліна КОСТЕНКО. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. («Дощ полив…»)
37 Ліна КОСТЕНКО. «Кольорові миші» Ідея зіткнення неповторності й буденності, стандарту в «Кольорових мишах». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни.
38 39 Ліна КОСТЕНКО. «Чайка на крижині», «Крила» Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості»,що проявляється індивідуально. Духовне багатство – найбільший скарб у житті.
40 Василь СИМОНЕНКО – «лицар на білому коні» в українській літературі.
41 Василь СИМОНЕНКО. «Лебеді материнства», «Ти знаєш, що ти — людина…»Громадянські, патріотичні мотиви, піднесений пафос його лірики.
42 Василь СИМОНЕНКО.«Гей, нові Колумби й Магеллани…» Загальнолюдські цінності та ідеї.
43 Розвиток мовлення №3. «Духовне багатство – найбільший скарб у житті». Характеристика ліричних героїв поезій Л. Костенко та В.Симоненка. (усно).
44 Марина ПАВЛЕНКО. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» Казкове й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній.
45 Марина ПАВЛЕНКО. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» Роздуми про сенс людського життя, моральний вибір кожного.
46 47 Марина ПАВЛЕНКО. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» Добро і зло в повісті, у сучасному світі та в людині.
48 Позакласне читання №3. М.ПАВЛЕНКО. «Русалонька із 7-В проти Русалоньки з Білокрилівського лісу», «Русалонька із 7-В. В тенетах лабіринту», «Русалонька із 7-В та загублений у часі (Кн. 2)» (на вибір).
49 Любов ПОНОМАРЕНКО. «Гер переможений» Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності. Особливості художніх засобів новели (роль деталей, поєднання різних часових площин тощо). ТЛ: новела.
50 Контрольна робота №4. «Ти знаєш, що ти – людина?». Тестування.
МИ – УКРАЇНЦІ (11 год.)
51 52 Олег ОЛЬЖИЧ. «Господь багатий нас благословив», «Захочеш – і будеш» (із циклу «Незнаному воякові») Українські національні герої, лицарі духу. Романтичний максималізм, сила духу, життєрадісність, шляхетність, патріотизм, висловлені образним словом. Ідея оптимізму і життєлюбства через художнє слово. Моральний заповіт нащадкам.
53 54 Олена ТЕЛІГА. «Сучасникам», «Радість», «Пломінний день» Українські національні герої, лицарі духу. Романтичний максималізм, сила духу, життєрадісність, шляхетність, патріотизм, висловлені образним словом. Ідея оптимізму і життєлюбства через художнє слово. Моральний заповіт нащадкам.
55 Література рідного краю №3. Світ дитинства у творах волинських прозаїків.
56 Контрольна робота №5. «Творчість Олега Ольжича, О. Теліги». Контрольний твір.
57 Олександр ГАВРОШ. «Неймовірні пригоди Івана Сили» Повість про пригоди українського силача, який став чемпіоном Чехословаччини та Європи з кількох видів спорту, об’їздив півсвіту, здобувши чимало перемог.
58 Олександр ГАВРОШ. «Неймовірні пригоди Івана Сили» Іван Сила (Іван Фірцак) — утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості.
59 60 Олександр ГАВРОШ. «Неймовірні пригоди Івана Сили» Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність.
61 Розвиток мовлення №3. Письмовий твір-розповідь про вигадані події на основі прочитаного. Складання власної версії закінчення твору (фанфіка); продовження розповіді про пригоди Івана Сили (на вибір).
62 Андрій МАЛИШКО. «Пісня про рушник», «Чому, сказати, й сам не знаю…», «Вчителька» Відомий український поет і його пісні, що стали народними.
63 Андрій МАЛИШКО. «Пісня про рушник», «Чому, сказати, й сам не знаю…», «Вчителька» Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності в них.
64 Андрій МАЛИШКО. «Пісня про рушник», «Чому, сказати, й сам не знаю…», «Вчителька» Художні засоби донесення до читача ідей патріотизму, гуманізму, історичної пам’яті. Ліризм поезій А. Малишка.
65 Позакласне читання №4. «Умій творити красу» (за новелою Віри Китайгородської «Подарунок від мами»).
66 Розвиток мовлення №4. Дивосвіт Катерини Білокур. Твір-фантазія за картинами народної художниці. (письмово).
67 Контрольна робота №6. «Ми – українці». Тестування.
68 Література рідного краю №4. Поезії Світлани Костюк-Бусел
69 Урок-підсумок. Бесіда про твори, що вивчалися протягом року й викликали найбільшу зацікавленість.
70 Підсумковий урок. Семестрове та річнео цінювання.

НАЗАД

Кiлькiсть переглядiв: 1310

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.

Новини

Календар

Попередня Квітень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930