Спитай себе, дитино, хто ти є,
І в серці обізветься рідна мова;
І в голосі яснім ім’я твоє
Просяє, наче зірка світанкова.
З родинного гнізда, немов пташа,
Ти полетиш, де світу далечизна,
Та в рідній мові буде вся душа
І вся твоя дорога, вся Вітчизна.
У просторах, яким немає меж,
Не згубишся, як на вітрах полова.
Моря перелетиш і не впадеш,
Допоки буде в серці рідна мова.
Д. Павличко
№ п/п | Зміст навчального матеріалу |
ВСТУП (1 год.) | |
1 | Вступ. Художній твір як явище мистецтва, новий і реальний світ, створений письменником. Його особливість і значення. Функції мистецтва. |
ІЗ ПІСЕННИХ СКАРБІВ (4 год.) | |
2 | Суспільно-побутові пісні« Ой на горі та женці жнуть», «Стоїть явір над водою», «Гомін, гомін по діброві», «Ой у степу криниченька» Висловлювання відомих людей про українські народні пісні. Їхнє ідейно-художнє багатство. ТЛ: суспільно-побутові пісні. |
3 | Жанрово-тематичне розмаїття пісень (суспільно-побутові: козацькі, чумацькі, кріпацькі, солдатські, бурлацькі, заробітчанські тощо). Трагічний і героїчний пафоси козацьких і чумацьких пісень. ТЛ: пафос твору. |
4 | Коломийки «Дозвілля молоді», «Жартівливі коломийки» – «перли розсипаного намиста». Особливість жанру і його життєвість. Побудова, ритм коломийок. Життєствердний, гумористичний пафос. ТЛ: коломийки. |
5 | Розвиток мовлення №1. Написання твору-роздуму на одну із тем: «У піснях – історія мого народу», «Пісня – душа народу», «Наша дума, наша пісня не вмре, не загине…», «Народна пісня – злеет душі людської». (письмово). |
6 | Література рідного краю №1. Пісенне багатство рідного краю. |
ПРО МИНУЛІ ЧАСИ (23 год.) | |
7 | Іван ФРАНКО. «Захар Беркут» Короткі відомості про митця і його багатогранну творчість. |
8 | Іван ФРАНКО. «Захар Беркут»(скорочено). Змалювання героїчної боротьби русичів-українців проти монголо-татарських нападників. ТЛ: історична повість. |
9 | Іван ФРАНКО. «Захар Беркут» Патріотична ідея (головна думка) у творі, її зв'язок із розгортанням сюжету. Образи Захара Беркута, Максима, Мирослави. |
10 | Іван ФРАНКО. «Захар Беркут» Порівняльна характеристика Захара Беркута і Тугара Вовка. |
11 | Іван ФРАНКО. «Захар Беркут» Художні засоби, особливості мови повісті. |
12 | Тарас ШЕВЧЕНКО. Повторення життєпису поета. «Мені тринадцятий минало…» Мотив усеперемагаючого життєлюбства, доброти, любові. Зміна емоційного стану незахищеної дитячої душі у великому і складному світі. |
13 | Тарас ШЕВЧЕНКО. «Тополя» Ідея незнищенності справжнього кохання, краси, вірності. ТЛ: балада, метаморфози. |
14 | Тарас ШЕВЧЕНКО. «Як умру, то поховайте…»–твір, що єднає минуле, теперішнє і майбутнє. Історія його написання. Ідея єднання з рідною землею. Мрія про щасливе майбутнє свого народу, віра в нього. ТЛ: ідея. |
15 | Контрольна робота №1. «Із пісенних скарбів», «Про минулі часи: творчість І.Франка, Т. Шевченка». Розгорнуті відповіді на запитання. |
16 | Андрій ЧАЙКОВСЬКИЙ.«За сестрою» Коротко про митця. Відтворення історичних подій із позицій гуманізму. ТЛ: героїко-романтична повість. |
17 | Андрій ЧАЙКОВСЬКИЙ.«За сестрою» Напружений динамічний сюжет героїко-романтичної повісті. ТЛ: композиція. |
18 | Андрій ЧАЙКОВСЬКИЙ.«За сестрою» Використання фольклорних мотивів, засобів (зокрема прийому гіперболізації). ТЛ: романтичний герой, |
19 | Андрій ЧАЙКОВСЬКИЙ.«За сестрою» Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство запорозьких козаків. |
20 | Позакласне читання №1. В. МАЛИК. «Фірман султана» (2 книга тетралогії «Таємний посол»). Історико-пригодницький роман «Таємний посол». Розповідь про легендарне козацтво та українського д’Артаньяна в умовах боротьби українського народу з турецькими і татарськими загарбниками. |
21 | Михайло СТЕЛЬМАХ. «Гуси-лебеді летять…» Коротко про митця. Його поетичне сприймання світу. Автобіографічна повість про дитинство. ТЛ: автобіографічний твір. |
22 | Михайло СТЕЛЬМАХ. «Гуси-лебеді летять…» Єдність світу природи і світу дитячої душі (у вчинках, поведінці, роздумах, переживаннях). |
23 | Михайло СТЕЛЬМАХ. «Гуси-лебеді летять…» Звичаї, традиції українців. |
24 | Михайло СТЕЛЬМАХ. «Гуси-лебеді летять…» Образи гусей-лебедів,чутливого до краси хлопчика Михайлика. |
25 | Розвиток мовлення №2. Переказ одного з улюблених епізодів повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять». (усно). |
26 | Григір ТЮТЮННИК. «Климко» Цікавий епізод із дитинства письменника. |
27 | Григір ТЮТЮННИК. «Климко» Тема воєнного лихоліття в повісті. Автобіографічна основа твору. |
28 | Григір ТЮТЮННИК. «Климко» Ідея самопожертви. Морально-етичні уроки доброти, чуйності, турботи про рідних. |
29 | Григір ТЮТЮННИК. «Климко» Художні особливості твору (мова персонажів, художня деталь). ТЛ: художня деталь. |
30 | Позакласне читання №2.Леся ДЕМСЬКА. «У ніч Святого Миколая». |
31 | Контрольна робота №3. «Творчість А.Чайковського, М. Стельмаха, Гр. Тютюнника» Контрольний письмовий твір на одну із тем: «Павлусь – відважний лицар і герой» (за повістю А.Чайковського «За сестрою»); «Шанобливе ставлення до природи у повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»; «Морально-етичні уроки доброти у повісті Гр.Тютюнника «Климко». |
32 | Література рідного краю №2. Надія Гуменюк «Манюня і Марципан» |
«ТИ ЗНАЄШ, ЩО ТИ – ЛЮДИНА?» (15 год.) | |
33 | Олекса СТОРОЖЕНКО. «Скарб» Короткі відомості про автора, його гумористичні твори. Оповідання «Скарб», морально-етичні проблеми твору. |
34 | Олекса СТОРОЖЕНКО. «Скарб» Гумористичне, викривальне зображення головного героя. Скарб – узагальнений образ щастя. Повчальний характер оповідання. ТЛ: поглиблення поняття про гумор. |
35 | Богдан ЛЕПКИЙ. «Мишка (Казка для дітей, для малих і великих)» Твір, написаний спеціально для дітей. Актуальні морально-етичні питання в ньому, проблема збереження загально-людських цінностей. Трагічна і комічна ситуації, їхня роль у розкритті головної думки, моралі. |
36 | Ліна КОСТЕНКО. Коротко про письменницю. Уявне, фантастичне і реальне в її поезіях. («Дощ полив…») |
37 | Ліна КОСТЕНКО. «Кольорові миші» Ідея зіткнення неповторності й буденності, стандарту в «Кольорових мишах». Умовна, вигадана ситуація. Образ особливої дівчинки Анни. |
38 39 | Ліна КОСТЕНКО. «Чайка на крижині», «Крила» Ідея глибокого духовного наповнення людини – її «крилатості»,що проявляється індивідуально. Духовне багатство – найбільший скарб у житті. |
40 | Василь СИМОНЕНКО – «лицар на білому коні» в українській літературі. |
41 | Василь СИМОНЕНКО. «Лебеді материнства», «Ти знаєш, що ти — людина…»Громадянські, патріотичні мотиви, піднесений пафос його лірики. |
42 | Василь СИМОНЕНКО.«Гей, нові Колумби й Магеллани…» Загальнолюдські цінності та ідеї. |
43 | Розвиток мовлення №3. «Духовне багатство – найбільший скарб у житті». Характеристика ліричних героїв поезій Л. Костенко та В.Симоненка. (усно). |
44 | Марина ПАВЛЕНКО. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» Казкове й реалістичне в повісті-казці, час теперішній і минулий у ній. |
45 | Марина ПАВЛЕНКО. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» Роздуми про сенс людського життя, моральний вибір кожного. |
46 47 | Марина ПАВЛЕНКО. «Русалонька із 7-В, або Прокляття роду Кулаківських» Добро і зло в повісті, у сучасному світі та в людині. |
48 | Позакласне читання №3. М.ПАВЛЕНКО. «Русалонька із 7-В проти Русалоньки з Білокрилівського лісу», «Русалонька із 7-В. В тенетах лабіринту», «Русалонька із 7-В та загублений у часі (Кн. 2)» (на вибір). |
49 | Любов ПОНОМАРЕНКО. «Гер переможений» Загальнолюдська ідея гуманізму й толерантності. Особливості художніх засобів новели (роль деталей, поєднання різних часових площин тощо). ТЛ: новела. |
50 | Контрольна робота №4. «Ти знаєш, що ти – людина?». Тестування. |
МИ – УКРАЇНЦІ (11 год.) | |
51 52 | Олег ОЛЬЖИЧ. «Господь багатий нас благословив», «Захочеш – і будеш» (із циклу «Незнаному воякові») Українські національні герої, лицарі духу. Романтичний максималізм, сила духу, життєрадісність, шляхетність, патріотизм, висловлені образним словом. Ідея оптимізму і життєлюбства через художнє слово. Моральний заповіт нащадкам. |
53 54 | Олена ТЕЛІГА. «Сучасникам», «Радість», «Пломінний день» Українські національні герої, лицарі духу. Романтичний максималізм, сила духу, життєрадісність, шляхетність, патріотизм, висловлені образним словом. Ідея оптимізму і життєлюбства через художнє слово. Моральний заповіт нащадкам. |
55 | Література рідного краю №3. Світ дитинства у творах волинських прозаїків. |
56 | Контрольна робота №5. «Творчість Олега Ольжича, О. Теліги». Контрольний твір. |
57 | Олександр ГАВРОШ. «Неймовірні пригоди Івана Сили» Повість про пригоди українського силача, який став чемпіоном Чехословаччини та Європи з кількох видів спорту, об’їздив півсвіту, здобувши чимало перемог. |
58 | Олександр ГАВРОШ. «Неймовірні пригоди Івана Сили» Іван Сила (Іван Фірцак) — утілення непереможного духу українського народу, його доброти й щирості. |
59 60 | Олександр ГАВРОШ. «Неймовірні пригоди Івана Сили» Морально-етична проблематика твору: добро і зло, справжня дружба і любов, чесність і підступність. |
61 | Розвиток мовлення №3. Письмовий твір-розповідь про вигадані події на основі прочитаного. Складання власної версії закінчення твору (фанфіка); продовження розповіді про пригоди Івана Сили (на вибір). |
62 | Андрій МАЛИШКО. «Пісня про рушник», «Чому, сказати, й сам не знаю…», «Вчителька» Відомий український поет і його пісні, що стали народними. |
63 | Андрій МАЛИШКО. «Пісня про рушник», «Чому, сказати, й сам не знаю…», «Вчителька» Патріотичні почуття, найвищі духовні цінності в них. |
64 | Андрій МАЛИШКО. «Пісня про рушник», «Чому, сказати, й сам не знаю…», «Вчителька» Художні засоби донесення до читача ідей патріотизму, гуманізму, історичної пам’яті. Ліризм поезій А. Малишка. |
65 | Позакласне читання №4. «Умій творити красу» (за новелою Віри Китайгородської «Подарунок від мами»). |
66 | Розвиток мовлення №4. Дивосвіт Катерини Білокур. Твір-фантазія за картинами народної художниці. (письмово). |
67 | Контрольна робота №6. «Ми – українці». Тестування. |
68 | Література рідного краю №4. Поезії Світлани Костюк-Бусел |
69 | Урок-підсумок. Бесіда про твори, що вивчалися протягом року й викликали найбільшу зацікавленість. |
70 | Підсумковий урок. Семестрове та річнео цінювання. |
Квітень 2024 | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
П | В | С | Ч | П | С | Н |
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 |
8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 |
22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 |
29 | 30 |
Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.