/Files/images/-1-638.jpg

Ідучи працювати в школу, молодий спеціаліст ще глибоко не осмислює ті великі і відповідальні завдання, які покладені на вчителя, всю ту складність професії педагога. Адже батьки, держава довіряють йому найцінніший скарб світу - дитину, людину, свою надію, своє майбутнє. Сьогоднішній вчитель-початківець навчатиме і виховуватиме кілька поколінь учнів. А це вимагатиме постійної творчості, невтомної роботи думки, величезної душевної щедрості і, найголовніше, любові до дітей.

То чи зможе достойно справитися молодий педагог із такими великими і відповідальними завданнями, адже він ще далеко не майстер.

Звичайно, багато що залежить від самого молодого спеціаліста. Але не все. Не лише добра професійна підготовка і особисті якості визначають результат праці.

Як стверджував А.С. Макаренко, "справжнім учителем-вихователем можна стати після роботи в хорошому педагогічному колективі через кілька років". Таку ж думку мав і В.О. Сухомлинський: "Молодий спеціаліст стає хорошим учителем, перш за все, дякуючи обстановці творчої праці педагогічного колективу і учнівського".

фото

При методичному кабінеті здійснено наставництво, стажування молодих вчителів, яких у школі працює троє.

На першому етапі адаптації відбувається ознайомлення молодого вчителя з вимогами до професії, його включення в самостійну професійну діяльність, зіставлення рівня готовності до роботи з вимогами навчально-виховного закладу.

Другий етап пов`язаний із процесом подолання труднощів .Шкільний методичний кабінет намагається спрямувати роботу молодих педагогів на пошук та впровадження інноваційних технологій навчання і виховання.

Третій етап-це етап високої адаптованості, він є результатом ефективності діяльності молодого вчителя на попередньому етапі. Для цього етапу характерний високий рівень самостійності молодого вчителя, його творчий підхід до навчальної діяльності.

Дослідження показують ,що процес адаптації молодих вчителів до навчальної діяльності значною мірою обумовлений ступенем і характером допомоги, яку молодий учитель отримує від адміністрації школи, досвідчених вчителів, колег по роботі. Випускники педвузів мають непогану фахову підготовку, але їм не вистачає знань і досвіду в питаннях методичної підготовки, веденні шкільної документації. Тому на допомогу їм приходять наставники, вони складають індивідуальний план роботи з молодими учителями з урахуванням потреб і можливостей.В методичному кабінеті знаходиться така документація:

Зміст і форми роботи наставника зі стажистом

1. Складання індивідуального плану роботи стажиста з урахуванням його потреб і можливостей.

2. Взаємовідвідування уроків і позакласних заходів з їх подальшим обговоренням.

3. Спільні відвідування уроків досвідчених колег та їх ретельний аналіз.

4. Попереднє відвідування стажистом уроків, які проводить наставник.

5. Спільне зі стажистом складання календарно-тематичних планів, конспектів уроків.

6. Допомога стажисту в розробці уроків, позакласних заходів.

7. Надання стажисту рекомендацій щодо самоосвіти.

8. Ознайомлення стажиста з науково-методичною літературою.

9. Одговорення новинок педагогічної літератури, творчих здобутків інших учителів.

10. Допомога в роботі з «важкими» дітьми та їхніми сім`ями.

11. Залучення стажистів до методичної ,громадської роботи.

Пам`ятка наставнику для аналізу уроку молодого учителя.

1. Чи зацікавив урок учнів?

2. Чи забезпечено цілеспрямовану розумову діяльність учнів?

3. Чи дотримується учитель педагогічного такту?

4. Як створюються ситуації для глибокого сприймання матеріалу, емоційних переживань учнів?

5. Як здійснюється контакт із класом та окремими учнями, тобто як налагоджено зворотній зв`язок?

6. Наскільки ефективно організовано самостійну роботу учнів, як учитель озброює їх навичками самоосвіти, самоконтролю

7. Що на уроці найбільше вдалося вчителеві?

8. Які заходи виховного характеру було здійснено?

9. Як формувалася на уроці свідома робоча дисципліна?

10. Що не вдалося? Чому? Як працювати над усуненням недоліків?

Рекомендації щодо підготовки молодого учителя до уроку

1. Вчитайся у розділ програми, який потрібно вивчити на даному уроці, а в деяких випадках - і в пояснювальну записку до програми.

2. Вивчи матеріал цього розділу, питання, теми.

3. Сформуй задум уроку, дай відповідь на запитання, чого б ти хотів досягнути в результаті його проведення. Сформулюй мету уроку.

4. Уяви колектив даного класу, уявно намалюй конкретних учнів.

Уяви психологію цих учнів, використовуючи мистецтво педагогічного перевтілення, намагайся накреслити їхні дії на шляху до досягнення мети.

5. Вибери з усього арсеналу методичних прийомів найоптимальніші для даного матеріалу і для даних учнів.

6. Зістав обрані прийоми зі своїми можливостями, змоделюй свої дії на даному уроці.

7. Продумай структуру уроку і зафіксуй усе знайдене в плані-конспекті.

8. Підготуй наочні й навчальні посібники. Не забудь підготувати і перевірити справність ТЗН, комп`ютерної техніки.

9. Повтори подумки або вголос вузлові елементи плану, продумай непередбачені обставини, знайди і зафіксуй запасні варіанти.

10. Спитай себе: «Ти готовий до уроку?»

Поради досвідчених колег молодому учителю

1. Перед уроком перевірте, чи все потрібне на місці, чи немає непотрібних біля дошки предметів, чи чисто в класі.

2. Раціонально використовуйте кожну хвилину уроку.

3. Не витрачайте багато часу для перевірки домашнього завдання. Використовуйте різні форми перевірки. Вводьте систему взаємоперевірки.

4. Поясніть учням мету, завдання уроку.

5. Коли пояснюєте новий матеріал, намагайтеся вичленити проблеми, пропонуйте учням вирішувати їх самостійно.

6. Не спішіть виправляти помилку учня, краще, якщо її виправлять однокласники.

7. Намагайтеся організувати самостійну роботу учнів на уроці-пропонуйте учням писати, розв`язувати прикладів.

8. На уроці кожен учень має бути на виду, до кожного шукайте індивідуальний підхід.

9. Під час використання технічних засобів навчання, комп`ютерної техніки, наочності не марнуй час, намагайтеся використовувати засоби навчання ефективно.

10. Під час організації самостійної роботи, усних відповідей не квапте учнів.

11. Використовуйте усі наявні можливості для реалізації принципів розвивального навчання.

12. Звертайте увагу на виховні аспекти уроку: працездатність, бережливість, зібраність.

13. Домашнє завдання потрібно давати з поясненням, до дзвоника. Не затримуйте учнів після дзвоника. В 1-7 класах обов`язково проводьте фізкультхвилинку в середині уроку.

14. Пам`ятайте:кожний урок не повинен бути схожим на попередній.

Пам`ятка для наставника

1. Разом зі стажистом глибоко проаналізуй навчальні програми та пояснювальні записки до них.

2. Допомагай стажисту скласти календарно-тематичний план, звернувши особливу увагу на підбір матеріалу для систематичного повторення, практичних і лабораторних робіт, екскурсій.

3. Допомагай у підготовці до уроків, особливо перших уроків, першої зустрічі з учнями. Найбільш складні теми розробляй разом зі стажистом. У своєму класі намагайся вивчати складний матеріал з випередженням на 2-3 уроки, щоб дати стажисту можливість навчитися методики розкриття найбільш складних тем.

4. Допомагай стажисту вести тематичний облік знань, проводити залікові уроки.

5. Разом підбирайте й готуйте дидактичний матеріал, наочні посібники, тексти задач, вправ, контрольних і самостійних, залікових робіт.

6. Відвідуй уроки стажиста з наступним детальним аналізом, запрошуй його на свої уроки, разом їх обговорюй.

7. Допомагай підбирати методичну літературу для самоосвіти, організувати її.

8. Ділися досвідом, доброзичливо, показуючи зразки роботи.

9. Допомагай своєчасно, з терпінням, наполегливо.

10. Вчи не копіювати, не сподіватися на готові розробки, а виявляти особистий педагогічний почерк.

Адміністрація школи періодично проводить для наставників семінари - практикуми, на яких розглядає питання:

- складання орієнтовного індивідуального плану вчителя-стажиста;

- зміст і форми роботи наставника зі стажистом;

- навчання стажистів навичок самоаналізу уроку;

- форми та методи впровадження досягнень психолого-педагогічної науки і педагогічного досвіду в практичну діяльність молодого учителя;

- методика складання проекту підсумкової характеристики учителя-стажиста;

- обмін досвідом звітування.

Кiлькiсть переглядiв: 719

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.

Новини

Календар

Попередня Квітень 2024 Наступна
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930